Drukuj
Kategoria: Projekty

Dlaczego tak wiele rozmawia się na rynku o zyskach, a tak mało o wycenie firm? W normalnym działaniu przedsiębiorstwa dla właściciela (bądź też: właścicieli) liczą się na ogół przede wszystkim takie dane, jak utarg ze sprzedaży i zwroty z inwestycji czy wysokość zobowiązań. Są to bowiem te kategorie, które wpływają bezpośrednio na normalne istnienie spółki. Dzięki dochodom może ona ustalać następne inwestycje i tworzyć projekty na przyszłość, decydując się na wspieranie najważniejszych zadań. Ponadto fakt, że organizacja nie tylko może w pełni opłacić zapotrzebowanie pieniężne w bieżącej działalności, ale też uzyskać nadwyżkę, działadobrze na wizerunek firmy w oczach inwestorów, kontrahentów czy udziałowców oraz akcjonariuszy.

Wycena firm w takiej sytuacji wydawała się niejednym przedsiębiorcom tematyką dodatkową, po którą sięgają oni tylko wtedy, gdy planują organizację sprzedać. W tym tekście chcemy zobrazować, dlaczego warto zastanowić się nad wyceną przedsiębiorstwa także wtedy, gdy wcale nie rozważamy decyzji o jego spieniężeniu - po prostu po to, aby odkryć cenę tej części naszego majątku, jaką stanowi posiadany przez nas spółka. Ale także po to, aby jeszcze doskonalej i celniej określać doskonalenie danych zadań czy też ocenić znaczenie konkretnego produktu (aktualnego lub planowanego) dla celów przedsiębiorstwa. O tym, jakie znaczenie może oznaczać dla wyceny firm wybrany plan lub wręcz produkt, ukazuje najpełniej przykład start-upów. Sporo przedsiębiorstw, które rozwijają się ze start-upów czerpie pieniądze na jeden, konkretny plan - co więcej: wyłącznie wokół niego spółka tworzy się od początku swego istnienia i to on staje się najmocniejszym atutem w negocjacjach z inwestorami. Na światowych rynkach można wyszukać przykłady przedsiębiorstw, które rozwinęły się wyłącznie na jednym trafnym pomyśle, celnie wykorzystanej idei - oferując na początku jeden tylko rodzaj produktu (najczęściej jest to wynalazek - często serwis www lub portal itp.).

Dyskutując i pisząc o wycenie firm trzeba także zauważyć, że chociaż na ogół wiąże się ona z dużymi spółkami, o ogromnym kapitale, zatrudniającymi licznych pracowników i dysponującymi ogromnym majątkiem w postaci obiektów, floty pojazdów, zapleczem technicznym - to tak naprawdę wszyscy przedsiębiorcy chcą zadać sobie pytanie o wycenę firm. Każda osoba, która kontynuuje działalność i chce rozwijać ją w sposób rzetelny oraz fachowy, powinna móc ocenić majątek firmy w danym momencie, a także potrafić ocenić ją w przyszłości - w zależności od podjętych decyzji biznesowych. Pisząc o każdym podmiocie mamy tu na myśli również nawet podmioty jednoosobowe, indywidualne. Tak, wskazanie majątku takich jednoosobowych podmiotów także jest dostępne! Fakt, że nieczęsto o tym słyszymy wynika tylko z tego, że jednoosobowej działalności gospodarczej nie sposób odsprzedać. Warto jednak postarać się o wycenę firm także tych najmniejszych, mikro-, małych i średnich, ponieważ nawet one potrzebują niejednokrotnie podobnej informacji np. ze względu na plany pozyskania dofinansowania bądź też modyfikacji formy i struktury działalności. Zastanówmy się, dlaczego praktycznie każdy właściciel domu bądź mieszkania może podać ogólną wartość swojej nieruchomości, ale jeśli zapytać go o drugi składnik jego własnego majątku - czyli wartość firmy - nieraz może mieć problemy w odpowiedzi. Wiele osób zakłada przy tym - nieprawidłowo - że wszystko zależy tu od ceny wszystkich części majątku organizacji, za które zapłaciły. Prawda jest jednak inna. Wycena firm liczy się w przyszłości, a nie przeszłości. Firma może mieć zatem nieznaczny majątek, ale wielką wartość ze względu na możliwość rozwoju bądź projekty, które są dopiero implementowane. Z tego względu określenie rzetelnej wyceny firm zawsze trzeba powierzyć profesjonalnemu rzeczoznawcy.