Drukuj
Kategoria: Motoryzacja

Projekt nawierzchni, która przewodziła by prąd elektryczny, daje możliwość utrzymania dobrego stanu dróg nawet w czasie największych opadów śniegu.

Pomysłodawcą i twórcą tego wynalazku jest profesor Chris Tuan z Uniwersytetu Nebraski. Inżynier postanowił dodać do standardowego składu betonu odrobinę stalowych opiłków oraz drobinek węgla. Sumarycznie nowe składniki stanowią 20% mieszkanki.

Materiał jest obecnie badany przez amerykański Federalny Urząd Awiacji. Wyniki testów ogłoszone będą w marcu. Jeśli beton uzyska preliminarną akceptację, w kolejnym kroku pokryta nim zostanie powierzchnia płyty postojowej jednego z największych lotnisk w Stanach Zjednoczonych.

W celu odśnieżenia tego betonu wystarczy bardzo słaby prąd elektryczny, którego napięcie jest całkowicie bezpieczne dla ludzi.

Nowatorski beton został już wykorzystany w czasie budowania jednego z mostów w Nebrasce - Roca Spur Bridge. Koszt jaki trzeba ponieść aby zachować przejezdność mostu w czasie burzy śnieżnej, która trwa trzy dni to 250 dolarów. Według słów Profesora Tuan jest to koszt trzy razy mniejszy niż przy zastosowaniu chemicznych środków do odśnieżania.